Návod jak si vytvořit vlastní skin (Max)

Napsal Max (») 21. 4. 2011 v kategorii Návody, přečteno: 125555×
image/icon-navod.jpg

Po několika dotazích, co se mě lidi ptali jestli bych jim nevysvětlil, jak dělám skiny, jsem se rozhodl, že udělám svůj návod jak si vytvořit vlastní skin.  Myslím, že by se i nějaké návody našli na internetu, já osobně jsem taky hledal a zkoušel. Bohužel nemám čas každému zvlášť vysvětlovat "jak na to" a proto jsem se rozhodl tento návod vytvořit.

POSTUP č.1


Na úvod bych chtěl jen říct, že postupů jak si udělat svůj vlastní skin je více, možná můj způsob není nejjednodušší ale mě prostě vyhovuje ! Ve stručnosti vám pak popíšu ještě další postup.

Software, který budeme potřebovat:

Trackmania (samozřejmost)
WinRaR (případně alternativy)
DXTBmp (free prográmek, ke stažení např. tady: http://www.fly.to/mwgfx/)
Grafický program (např. Photoshop, Gimp, malování atd.)

Tak a můžeme začít ! Jako první si nastavíme program DXTBmp, tento program budeme potřebovat na rozbalení textury skinu ve formátu DDS. Pro Photoshop existuje i plugin ale mě se s ním moc dobře nepracovalo nebo jsem to asi pořádně neuměl.

Takže si spustíme program DXTBmp


1. Nahoře v menu klikněte na PREFS a vyberte SELECT EDITOR
2. Vyhledejte Váš nainstalovaný grafický program a vyberte jej.
3. Klikněte na otevřít.

Tím jsme si nastavili program DXTBmp, tak že textura skinu se nám bude otvírat v námi zvoleném programu, ve kterém budeme následně texturu upravovat.

Teď si otevřeme složku se skiny, měla by se nacházet v Dokumenty\Trackmania\Skins\Vehicles\StadiumCar, cesta na skiny se může trochu lišit. Myslím, že s tímto si poradíte.



4. 2x klikněte levým tlačítkem myši na vybraný skin, otevře se vám okno WinRaru.



V okně WinRaru vidíte všechny soubory, které skin obsahuje, popíšu jen ty, které vesměs předělávám, samozřejmě, že můžete předělat i ty ostatní, to už záleží jen na vás.

-Details.dds (textura obsahuje detaily jako jsou kola, pilot, atd.)
-Diffuse.dds (textura obsahuje celou kapotu skinu, přilbu pilota atd.)
-Icon.dds (textura obsahuje ikonu skinu)
-ProjShad.dds (textura obsahuje stín pod skinem tzv. neon)

Okrajově zmíním soubory jiných přípon:

OGG nebo VAW - zvuk klaksonu nebo motoru
GBX - 3D model skinu

5. Rozhodl jsem se, že upravím texturu Diffuse.dds a proto 2x kliknu levým tlačítkem myši na soubor Diffuse.dds, tím se mi textura otevře v programu DXTBmp. Pokud u souborů DDS nemáte po otevření skinu ve WinRaru ikonu programu DXTBmp musíte soubory DDS asociovat s programem, jinak vám to nebude tímto způsobem fungovat! Jak asociovat soubory DDS s programem DXTBmp vysvětlím níže.

6. Na obrázku u bodu 6. vidíte rozměry textury, já osobně používám velikost 2048x2048 ale může být i menší např. 1024x1024 ale kvalita skinu bude horší nebo naopak můžete texturu udělat větší např. 4096x4096, kdy skin bude kvalitnější ale na úkor velikosti a tím pádem bude déle trvat než se načte ostatním jezdcům na serveru.

7. Dvojklikem levým tlačítkem myši v textuře jí otevřete v grafickém programu pro úpravy, v mém případě ve Photoshopu, tak jsem jsme si to nastavili v bodech 1.-3.

V grafickém programu si upravíte texturu podle libosti, v našem případě jsme upravili Diffuse.dds. Upozorňuji, že pokud děláte v programu, který podporuje vrstvy, musíte po úpravách všechny vrstvy sloučit do jedné ! Poté úpravy uložíte, nejčastěji klávesovou zkratkou CTRL+S nebo vyberete v horním menu grafického programu SOUBOR a ULOŽIT.


8. Přepnete se do programu DXTBmp a kliknete na tlačítko REFRESH, zkontrolujte jestli se vám provedli změny v textuře, které jste provedli.
9. Klikněte v DXTBmp na FILE a pak SAVE pro uložení textury
10. Vyberte kam se má textura uložit
11. Název musí zůstat stejný zkontrolujte na obrázku v bodě 11.
12. Uložte změměnou texturu

Těmito kroky jsme upravili texturu a uložili si ji do počítače, teď nám zbývá upravenou texturu vložit zpět do skinu. Přepneme se do WinRaru s otevřeným skinem.


13. Klikněte na tlačítko PŘIDAT (nebo vyberte z menu nahoře PŘÍKAZY a pak PŘIDAT SOUBORY DO ARCHIVU nebo použijte klávesovou zkratku ALT+A)
14. Vyberte místo, kde jste uložili změněnou texturu, v našem případě na plochu
15. Vyberte nově změněnou texturu, v našem případě soubor Diffuse.dds, který jsme si uložili na plochu
16. Potvrďte kliknutím na tlačítko OK
17. Opětovně potvrďte kliknutím na tlačítko OK

Tím jsme vložili do skinu nově změněnou texturu, v našem případě soubor Diffuse.dds. Zapněte Trackmanii a podívejte se na svůj výtvor.

Radil bych vám pokud chcete provádět ještě další úpravy v textuře aby jste nevypínali ani jeden program, DXTBmp, WinRar ani grafický program. Pro další úpravy v textuře stačí "shodit" Trackmanii do lišty, upravit texturu v grafickém programu, uložit, refreshnout v DXTBmp, uložit, přidat do skinu a opětovně nahodit Trackmanii a podívat se na další úpravu textury. Aby se tato změna projevila v Trackmanii není potřeba vypínat celou hru ale stačí když vyjedete z lakovny a opět do ní vjedete.
 
POSTUP č.2

1. Rozbalíte si soubory ze skinu (vyextrahovat archiv)
2. V DXTBmp si otevřete texturu dle vlastního výběru
3. Dvojklikem na textuře v DXTBmp si texturu otevřete v grafickém programu
4. Provedete úpravy v textuře, uložíte texturu (SOUBOR-ULOŽIT nebo CTRL+S)
5. V DXTBmp refreshnete texturu a následně uložíte (FILE-SAVE)
6. Upravené textury (soubory DDS) zabalíte do archivu ZIP (skin).
7. HOTOVO !

Oběma postupy lze upravovat i Alfa kanál u textur (Alpha Channel). Jak bych nejjednodušeji popsal Alfa kanál ? Asi takto, upravuje nám skin jestli bude lesklý nebo matný. Podle odstínu barvy bude jeho lesklost nebo matnost. V Alfa kanálu se používá jen bílá barva (velký lesk), černá barva (velký mat) nebo různé odstíny šedé barvy. Světle šedá barvy bude lesklejší než tmavší šedá.

Asociace souborů s programy

Příklad jak asociovat soubory DDS s programem DXTBmp (samozřejmě lze použít i na soubory jiných formátu s asociací jiného programu, třeba soubor ZIP s programem WinRar nebo třeba soubor mp3 s nějakým hudebním přehrávačem, atd.)


1. Klikněte pravým tlačítkem myši na soubor DDS
2. Vyberte z kontextového menu OTEVŘÍT SOUBOR v PROGRAMU
3. Vyberte ZVOLIT PROGRAM
4. Vyberte program DXTBmp ze seznamu, případně klikněte na tlačítko procházet a vyhledejte program v počítači
5. Zaškrtněte políčko "K otevření souborů tohoto typu vždy použít vybraný program".
6. Potvrďte OK
7. HOTOVO

Na závěr bych ještě upozornil, že používám Windows XP, proto se můžou některé věci trochu lišit ve Windows Vista a Windows 7 !

Doufám, že jsem vám tímto návodem pomohl a přeji vám hodně zábavy při výrobě vlastních skinů ! MAX.

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Max | 31.8.2014 21:12
Ahoj, bohužel už skiny nedělám.
Milan z IP 37.221.250.*** | 21.8.2014 11:24
Ahoj Maxi chtěl bych se s tebou domluvit na skinů Slavie Prahy.
Chtěl bych tam logo Slavie. A bílou a červenou barvu.Prosím.smile
Max | 23.7.2013 22:30
Moc nerozumím co chceš za skin ?
Adéla z IP 89.203.254.*** | 4.6.2013 09:47
udělaš mi pls skin ja to totiž nechápu
chtěla bych aby to byla holka blond vlasy bíle kozačky bíle tričko a modrou minisukni
Max | 4.12.2012 17:18
Tak hlavní je, že jsi na to přišel. Bohužel ti nedovedu líp poradit protože Gimp nemám.  Jinak ale nemáš zač.
dušan z IP 192.162.96.*** | 3.12.2012 23:29
Maxi, už jsem na přišel(špatně jsem zipoval). Chci ti velice poděkovat, že si mi radil a inspiroval. Ještě jednou ti děkuji.smile
dušan z IP 192.162.96.*** | 3.12.2012 21:26
díky že mi pomahaš, už se mi to povedlo, ale asi před hodinou a za toho boha nevím jak jsem to udělal. Mám pocit, že jsem neco dělal jináč se zipováním, musím se do toho víc ponořit.
Max | 3.12.2012 18:42
Máš sloučené vrstvy ? Ve Photoshopu taky musím sloučit vrstvy,tak jak jsem to popsal v textu pod obrázkem v textu pod bodem č. 7 ( Je to i na obrázku pod bodem č.7).
dušan z IP 192.162.96.*** | 3.12.2012 17:34
kdyš si dostanu k bodu 7. a chci uložit změny v GIMPu, tak se to ukláda s koncovkou .xcf do slošky apdata...(neupravoval jsem cestu kam se to má uložit) a jedu k bodu 8., přepnu do DXTBmp a kliknu na 4. ikonu v pravo dole(refresh after edit), tak se nic nezměnilo na obrázku(textúře) a jsem zaseklej nevím co mám delat dál?
Max | 29.11.2012 18:44
Ahoj, no nemám, co by jsi potřeboval vědět ?
dušan z IP 192.162.96.*** | 28.11.2012 14:04
zdar Max, chci se zeptat jestli máš skušenost s programem GIMP.
smile
Max | 26.10.2012 22:16
Pokud máš koupenou TM to znamená Trackmanii United Forever, tak uvidí, pokud ji koupenou nemáš a máš jen Trackmanii Nations Forever, tak ji ostatní neuvidí. smile
jozifek z IP 78.111.117.*** | 26.10.2012 16:31
Ahoj chci se zeptat, uvidí mé auto i ostatní hráči? děkuji
Max | 2.5.2012 15:03
Ahoj, to není složka ale soubor, mít ho tam nemůžeš pokud si nějaký skin takhle sám nepřejmenuješ. Měl by jsi tam mít jiné skiny, jakékoliv (různé názvy), pokud nemáš, stáhni si nějaký na Carparku a pak si ho můžeš začít upravovat podle návodu. Jeden ten archiv ZIP je jeden skin, v tom archivu je několik souborů, právě ty DDS, které si pak upravíš podle své libosti. Pokud si ještě s něčím nebudeš vědět rady, klidně tady napiš smile
KuBCA z IP 89.29.72.*** | 1.5.2012 17:25
Ahoj, mám takový větší problém.. nemám v Dokumenty\TrackMania\Skins\Vehicles\StadiumCar tu složku aMAX2.zip, ve které jsou ty ddska.. zbytečně jsem si stáhl Potoshop a Gimp.. smile
Max | 5.4.2012 17:52
Pokud vám někdo vyhrožuje, tak se obraťte na příslušné orgány ! Tady ten blog není o skinech neboli skinheads, ale o skinech aut do hry Trackmania.
lada z IP 46.33.103.*** | 5.4.2012 15:26
dobry den potřebuju nakou silnou partu skynu mne furd vihrožujou cigani tak se jich chcu nak zbavit klidně by vám i zaplatil odepište prosim na muj email rejs15@seznam.cz  smile
Max | 31.12.2011 10:35
Co ti nejde ?
ardik z IP 86.63.211.*** | 30.12.2011 19:00
twl stah sem si photostudio a hovno
pomoc te mi
Max | 1.10.2011 18:24
Super a co vrhneš se na 3D modely ? smile
Silver z IP 90.178.165.*** | 30.9.2011 19:57
Díky moc za vyčerpávající odpověď, vysvětlil jsi mi to dobře a srozumitelně, takže myslím že další dotaz ohledně této problematiky nebude třeba ;)
Max | 27.9.2011 14:36
Pokusím se postupně zodpovědět všechny tvé dotazy. Takže já žádný původní skin nepoužívám, žádný takový asi ani neexistuje, i CZE skin od Nadea je přebarvený do "českých barev". Je pravdou, že skin od Nadea co je přímo ve hře obsahuje pouze Diffuse.dds a Icon.dds. Další textury jako je Details.dds, DetailsDirty.dds, DiffuseDirty.dds a ProjShad.dds jsou ze skinu, nebo spíš z modelu, který není přímo od Nadea, teda myslím. Ve své podstatě se jedná o jiný model auta, i když vypadá stejně jako Nadeácká formule. Takže s nějvětší pravděpodobností budeš muset vycházet ze skinu, který má nejmíň úprav. Co se týče souborů .Gbx ve skinu jedná se právě o již zmiňovaný model, teda konkrétně 3D model. Vesmě se jedná o soubory MainBody.Solid.Gbx a MainBodyHigh.Solid.Gbx, které najdeš i v jiných modelech aut a nejen formulí. Tyto soubory určují jak auto (model) bude vypadat (tvar), tedy jestli jde třeba o Škodu 100, nebo Chevrolet Camaro anebo o "Nadeo" formuli. Takže asi takhle nějak: http://www.carbodydesign.com/media/2011/09/Camaro-Free-3D-model.jpg

Soubory .dds jsou textury, které pokrývají uvedený 3D model,takže bych to popsal tak, že se jedná o "tapetu", kterou 3D model "polepíš" a auto pak vypadá jako auto a ne jako šedé něco. Já měním (skinuji) pouze tyto "tapety".

Co se týče úprav .Gbx, tak samozřejmě, že lze tyto soubory upravit, to už ale budeš muset umět s nějakým tím 3D programem a budeš muset být schopný něco vymodelovat. Jeden 3D program je i zadarmo - Blender, jinak existují i další 3D programy, vesměs asi placené. Takže jak budeš nebo jsi schopný vymodelovat nějaký 3D model čehokoliv pak budeš schopný i upravit 3D model formule, nebo jak píšeš odstranit spojler, snížit podvozek nebo na model dát jiné disky kol atd. 

Také jsem se o to zajímal, nebo spíš jsem sháněl informace k tomu jak se naučit tyto 3D modely dělat  ale jak jsem zjistil absolutně to není na "pár hodin" ale pro mě na stovky hodin abych se něco málo naučil, na což samozřejmě nemám čas. Ještě bych napsal, že nevím jaký SW použít ke koncovce .Gbx, co jsem se kdysi dočetl, musíš vytvořit nějaký ten 3D model a pak se různě konvertuje. Ale to už si zjistíš sám pokud se budeš chtít vrhnout na 3D modelování.

Jinak lze najít ještě textury Nadeácké formule přímo v nainstalované hře, možná, že by je šlo považovat za "původní". Cesta k těmto texturám je: ... TRackmania\GameData\Vehicles\Media\Texture\Image.

Doufám, že se mi podařilo ti to trochu obrazně vysvětlit a že jsem něco nepopletl, každopádně kdyby jsi něco nepochopil, tak ještě napiš.
Silver z IP 90.178.165.*** | 26.9.2011 00:57
ad. 2) Předpokládám, že to je něco jako samotný model formulky, kdy se dají dělat úpravy typu: odstranění spoileru, snížení podvozku atd. akorát netuším jak na to, nebo v jakém SW s touto koncovkou pracovat.
Silver z IP 90.178.165.*** | 26.9.2011 00:23
Pěkný návod, akorát bych se chtěl ještě zeptat na pár věcí:

1) Jaký používáš původní skin, ze kterého pak vychází další úpravy? Protože když si uložím např. CZ skin (národní formulka, nikoliv klan) a chci s nim dále pracovat, tak obsahuje pouze Diffuse.dds a Icon.dds. Případně kde nějaký takový default, který obsahuje vše potřebné (Details, ProjShad...) sehnat? (nechce se mi vycházet z nějakého již hotového skinu, protože většinou má dost věcí upravených)

2) Provádí se nějaké úpravy se soubory .Gbx, případně k čemu slouží?

Díky smile
Max | 19.8.2011 18:35
Já dělám celý skin ve Photoshopu smile
Wexik z IP 217.119.121.*** | 18.8.2011 21:51
aha ok a ty to robis jako? lebo tie tvoje skiny su fakt najlepsie smile
Max | 18.8.2011 18:50
No buď si vytvoříš samolepku a přidáš si ji na skin v lakovně ve hře, nebo pak v nějakém grafickém programu.
Wexik z IP 217.119.121.*** | 18.8.2011 16:12
max pls ako davas na formulku smrtky , plamene  atd
smile
Nika z IP 90.177.41.*** | 7.8.2011 18:41
okey smile to ti určo připomenu smile
Max | 7.8.2011 18:15
No to bych mohl, tak mi to pak ještě připomeň smilesmile


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvanáct a osm